Türk Telekom Blog

16.11.2023 Teknoloji

e-Ticaret ve Online Satış için 7 Püf Nokta

Ümit Önal

Türk Telekom İçerik Ekibi

Dijitalleşen dünya, insanların alışveriş alışkanlıklarını da etkiliyor. Artık insanlar, ürünleri fiziksel mağazalardan değil, online platformlardan satın alıyor. Bu durum da e-Ticaretin hızla büyümesine yardımcı oluyor. Çünkü e-Ticaret, mal ve hizmetlerin internet üzerinden satışının yapılmasını sağlayan ticaret yöntemi. e-Ticaret için fiziksel bir mağazaya ihtiyaç duyulmaz. İnternet üzerinden açılan siteler, satıcıların online mağazalarıdır.

2022 yılının ilk 6 ayı itibariyle e-Ticaret hacmi bir önceki yılın aynı dönemine göre %116'lık büyük bir artışla 348 milyar TL'ye ulaştı. Bu durum, sektörün ne kadar hızlı büyüdüğünü gösterdi. Sipariş adetleri ise %38 artarak 1 milyar 654 milyon adetten 2 milyar 294 milyon adede yükseldi.

2022 yılı ilk 6 ayında perakende e-Ticaret hacmi ise 233 milyar TL olarak gerçekleşti. Bu, online alışverişin geleneksel perakendeye olan etkisini gösteriyor. İnsanlar artık daha fazla ürünü çevrim içi platformlardan satın almaya başladı.

2021 yılında e-Ticaretin genel ticarete oranı %17,6 idi. Ancak 2022 yılında bu oran %18,5'e yükselerek geçen yılın aynı dönemine göre %5'lik bir artış yaşandı. Aynı süreçte ülkemizde gerçekleşen e-Ticaret harcamaları incelendiğinde, kişi başına düşen e-Ticaret harcamalarının önemli bir faktör olduğu görülüyor. 18-70 yaş arası nüfusa oranlandığında kişi başına düşen e-Ticaret harcaması 4.964 TL olarak kaydedildi.

e-Ticaret, alışveriş alışkanlıklarının değiştiği bir dönemde büyük bir rol oynuyor. Gelecekte, mobil ticaretin ve dijital ödeme yöntemlerinin daha da yaygınlaşması bekleniyor. e-Ticaret sektöründeki büyüme, yeni oyuncuların pazara girmesine ve rekabetin artmasına neden oluyor. Buna bağlı olarak online satış yapan satıcıların sayısı da büyük bir hızla artmaya devam ediyor. Ancak e-Ticarette başarılı olmak için bazı noktalara dikkat etmek gerekiyor.

1. Başarılı Bir İnternet Sitesine Sahip Olmak ya da Güvenilir Bir Platform Seçmek

“e-Ticaret nasıl yapılır?” sorusuna verilmesi gereken yanıt uzun ve detaylı olsa da, e-Ticaret yapabilmek için ilk adımda online bir mağazaya sahip olmanız gerektiğini söylemek gerekir. Online mağaza olarak ele alınan internet siteleri, kullanıcılarınızın internet üzerinden sizinle iletişim kurmasını sağlar.

Online satış için püf nokta başarılı bir internet sitesine sahip olmak. İnternet sitesinin başarısı farklı şekillerde ele alınabilir. Başarılı bir internet sitesinin sahip olması gerekenler şöyle sıralanabilir:

  • Kullanıcı dostu bir arayüze sahip olmalı.
  • Profesyonel bir altyapı ile hazırlanmış olmalı.
  • Yapılan SEO çalışmaları doğrultusunda arama motorunda üst sıralarda yer almalı.
  • Kullanıcılar aradıklarını kolaylıkla bulabilmeli.
  • Yüklenme hızı yüksek olmalı.

Elbette bunun haricinde online bir satış sitesinin daha başarılı olmasını sağlayan çok sayıda etken bulunur. Fakat temelde bu özelliklere sahip bir internet sitesi tasarlamak ya da bu konuda profesyonel bir yardım almak “e-Ticarete nasıl başlanır?” sorusuna yanıt olarak verilebilir.

Pek çok satıcı kendine ait bir internet sitesi açmak yerine satıcılara e-Ticaret olanağı tanıyan platformları tercih eder. Ancak bir online bir platformda satış yapmayı düşünüyorsanız mutlaka güvenilir bir platformu seçmelisiniz.

2. e-Ticarete Özel Bir İş Modeli Seçin

“e-Ticaret ile ne satabilirim?” sorusu son yılların en çok araştırılan konularından biri. Eğer fiziksel bir mağazanız varsa ve güvendiğiniz bir ürün grubuna sahipseniz bu ürünler ile internet üzerinden satış yapmaya başlayabilirsiniz. e-Ticaret iş modeli yaptığınız ticaretin yapısını gösterir, bunu yasal işletme yapınızla karıştırmayın.

Peki, ne tür e-Ticaret iş modelleri var? Muhtemelen üç popüler modelden birini seçeceksiniz:

1. Doğrudan tüketiciye (D2C) – D2C: Toptancılar, yeniden satanlar ve perakendeciler dahil olmak üzere aradaki aracıları devre dışı bırakan markaları ifade eder. Markalı ürünlerinizi e-Ticaret siteniz üzerinden doğrudan müşterilerinize sattığınız anlamına gelir.

2. İşletmeden tüketiciye (B2C) - D2C: Markalara benzer şekilde B2C işletmeleri, ürünleri doğrudan tüketicilere satar. Ancak, geleneksel perakendeciler gibi çalışarak mağazalarında diğer markaları da satarlar.

3. İşletmeden işletmeye (B2B) - B2B: Ürünleri doğrudan başka bir işletmeye satmaktır. Bu işletme, ürününüzün son kullanıcısı olabilir veya ürünlerinizi diğer müşterilere yeniden satabilir.

2023 yılında en çok satılan ürün grupları arasında:

  • Kıyafet ve tekstil ürünleri,
  • Kozmetik ürünler,
  • Evcil hayvan ürünleri,
  • Bebek kıyafetleri ve ürünleri,
  • Spor araç ve gereçleri,
  • Akıllı telefon ve tablet gibi teknolojik cihazlar,
  • Dekorasyon ürünleri,
  • Araç ve otomobil aksesuarları bulunuyor.

İnternet üzerinden ne satacağınıza karar verirken daha önce görmediğiniz ya da nadiren gördüğünüz farklı bir ürün grubundan yana tercih yapmak istiyor olabilirsiniz. Eğer sıradan ürün gruplarından daha farklı bir ürün grubu satmayı planlıyorsanız bu durumun kârlı olabileceğinin yanında riskleri de olduğunu bilmelisiniz.

3. Anlaşılabilir Ürün Açıklamaları ve Görseller Eklemek

Satış için başarılı bir internet sitesi oluşturduktan ve ne satacağınıza karar verdikten sonra potansiyel müşteri kitlenize ürünlerinizi tanıtmak için çalışmaya başlamanız gerekir. En kârlı e-Ticaret ürünleri arasından tercih yapmış olsanız bile ürünleri başarılı bir şekilde sunmazsanız satın alınma ihtimalini düşürürsünüz.

Ürünlerinizi potansiyel müşteri kitlenize yüksek kaliteli ürün görselleri ile sunmalısınız. Bunun yanı sıra ürün başlıklarının ve açıklamaların da net ve anlaşılır olması gerekir. Bu sayede ziyaretçileriniz aradıkları ürün ile ilgili bilgi edinebilir. Aradıklarını kolay bulabiliyor ve bulduğu ürünü anlayabiliyor olmaları potansiyel müşteri kitlenizin sizi tercih etme ihtimalini artırır.

4. SEO Uyumlu Blog Yazıları ile Siteyi Zenginleştirmek

Herhangi bir internet sitesinde alışveriş yaparken bu sitelerin blog kısımlarıyla karşılaşmış olabilirsiniz. Alışveriş sitelerine dair yazılan bloglar ürünlerin nasıl kullanılması gerektiğine dair bilgi verebileceği gibi ürünler ile ilgili tanıtım yazıları da olabilir.Çünkü bir internet sitesinde yer alan blog yazıları, potansiyel müşteri kitlesinin markaya olan bakış açısını güçlendirir.

Eğer online olarak satış yapıp ticaret gerçekleştirmeden önce e-Ticaret eğitimi alırsanız blog yazımı esnasında dikkat edilmesi gerekenleri kısa sürede öğrenebilirsiniz. Blog yazılarının internet sitenize sağlayacağı bir diğer fayda ise arama motoru optimizasyonudur. SEO kurallarına uygun şekilde yazılmış bir blog yazısı Google gibi arama motorlarında sattığınız ürün ile ilgili yapılan araştırmalarda potansiyel müşterilerinizin karşısına çıkmanızı sağlar.

Yapılan pek çok araştırma kullanıcıların arama motorunda üst sıralarda yer alan internet sitelerinden alışveriş yaptığını gösterir. Dolayısıyla yalnızca bir e-Ticaret sitesi kurmak başarılı satışlar yapmak için yeterli değildir. Bunun yanı sıra internet sitenizi SEO uyumlu hale getirmeniz gerekir.

Unutmayın satış yaptığınız internet siteniz sizin mağazanızdır. Nasıl ki fiziksel mağazalar çeşitli yol ve yöntemlerle daha estetik hale getiriliyorsa siz de online mağazanız için bunu yapmalısınız. e-Ticaret ipuçları e-Ticaret ipuçları

5. Müşteri Yorumlarına Yer Vermek ve Müşteri Kitlenizle İletişim Halinde Kalmak

“e-Ticaret nedir?” sorusuna verilecek yanıtın kârlı bir ticaret yöntemi olması sebebiyle merak edilen bir konu haline geldiği aşikar. e-Ticaret, fiziksel olarak değil sanal yollar ile yapılan ticaret anlamına geliyor.

İnternet üzerinden satış yaparken dikkat etmeniz gereken etkenleri fiziksel bir mağazayı göz önünde bulundurarak anlayabilirsiniz. e-Ticaret sitesi sizin mağazanızdır. Müşteriler fiziksel bir mağazaya girdiklerinde satıcının onlarla ilgilenmesini ve problemlerini çözmesini talep eder. Eğer satıcı müşterinin problemine kibar bir şekilde çözüyor ise bu, mağazanın tekrar tercih edilmesini sağlar. Aynı durum online ticaret için geçerlidir. İnternet sitenizde müşteri yorumlarına yer verirseniz bu sizden daha önce alışveriş yapmamış potansiyel müşterili kitlenizin güven duymasını sağlar.

İnternet sitenize gelen yorumları mutlaka ciddiye almalı ve müşteri kitlenizle iletişimde kalmalısınız. e-Ticaret için gerekenler arasına başarılı bir satış fikri ve kullanım kolaylığı sağlayan internet sitesi kadar potansiyel müşteri kitlesi de dahildir. Potansiyel müşteri kitleniz olmadan satış yapmanız söz konusu olmaz. Dolayısıyla mutlaka müşterileriniz ile ilgilenmeli, yorumlarına yer vermeli ve onlarla iletişim halinde kalmalısınız.

6. Geniş Ödeme Seçeneklerine Sahip Olmak

“Nasıl e-Ticaret yapılır?” sorusuna temelde şu şekilde yanıt verilebilir:

  • Bir internet sitesi açar ve satış yapacağınız ürünün görsellerini eklersiniz.
  • Müşteri ürünü beğenirse satın almak için gerekli sayfaya yönlendirilir.
  • Ardından sizin belirlediğiniz ödeme yöntemleriyle satışı gerçekleştirirsiniz ve ürünü müşteriye yönlendirirsiniz.

Bu 3 küçük adım internet üzerinden ticaret yapmanın en temel halinin özetidir. Ancak bu noktada dikkat edilmesi gereken önemli bir etken bulunur. Başarılı e-Ticaret fikirleri geliştirmiş olsanız dahi ödeme yöntemleriniz potansiyel müşteri kitleniz için uygun değilse tercih edilme ihtimaliniz minimum seviyede kalır.

Kapıda ödeme, kredi ve banka kartıyla ödeme, EFT veya havale ile ödeme gibi yöntemlerini mutlaka internet sitenize dahil etmelisiniz. Ödeme yöntemlerinin geniş bir çeşitliliğe sahip olması potansiyel müşteri kitlenizin size güven duyması konusunda önemli bir rol oynar.

7. Sermayesiz e-Ticaret ile Riskleri Minimuma İndirmek

e-Ticarette kayıp yaşamanın farklı nedenleri bulunuyor. Bu nedenlerin başında ise satıcının kayıp yaşayacağı düşüncesi ile panik kaynaklı hatalar yapması geliyor. Eğer satışlarınızın istediğiniz seviyede olmayacağını düşündüğünüz için panik oluyor ve bu sebeple hata yapıyorsanız sermayesiz e-Ticaret yapmayı deneyebilirsiniz.

Kaybetme riskini minimum seviyeye indiren “Sermayesiz e-Ticaret nasıl yapılır?” sorusuna stoksuz şekilde satış yapabileceğinize dair yanıt vermek mümkün. Bir e-Ticaret yöntemi olan sermayesiz, yani stoksuz satışta satıcı, ürünleri üreticiden ya da toptancıdan müşteriye satışı gerçekleştirmeden satın almıyor. Ürün görsellerini ve açıklamalarını internet sitesinde yerleştiriyor. Eğer ürün satın alınırsa toptancı ya da üreticiden satın alıyor.

e-Ticaret teriminin altında pek çok farklı alt başlık var. e-Ticaret yapmadan önce e-Ticaret kursu kursu olarak bilinen eğitimler alabilirsiniz. Böylelikle hangi yöntemin sizin için uygun olduğuna karar vererek internette daha başarılı bir duruş sergileyebilirsiniz.