Türk Telekom Blog

30.04.2024 Teknoloji

Chatbot Nedir? Chatbot ile Müşteri Deneyimi

Ümit Önal

Türk Telekom İçerik Ekibi

Yapay zekâ, teknolojik gelişmeler ve dijital dünyanın aktif olarak kullanılmasıyla son dönemde kendini her alanda göstermeye devam ediyor. Yapay zekânın katkılarından biri de Chatbot olarak karşımıza çıkıyor. Mesajlaşmanın en kolay hâli olarak ortaya çıkan bu gelişme, giderek birçok sektörde de kullanılmaya başlandı. Gelin, bu teknolojinin detaylarını birlikte inceleyelim.

“Chatbot nedir?” diye merak edenlere verilecek ilk cevap, insan konuşmalarını simüle etmeye yarayarak ortaya çıkan yazılım programları şeklinde oluyor. Dilimize sohbet robotu olarak da geçen Chatbot, finanstan bankacılığa, alışverişten yemek siparişine kadar birçok alanda aktif olarak kullanılıyor.

Chatbot Nasıl Oluşturulur?

Chatbotlar, insanlarla etkileşime geçen, soruları yanıtlayan ve belirli görevleri yerine getiren yapay zeka tabanlı yazılımlardır. “Chatbot nasıl oluşturulur?” sorusunun cevabını arayanlar da oldukça fazla.

  • İlk adım, chatbotun hangi amaçla oluşturulduğunu belirlemektir. Örneğin; müşteri hizmetleri sağlamak, bilgi sunmak, rezervasyon yapmak gibi farklı görevleri yerine getirebilir.
  • Chatbotunuzu hangi platformda kullanmak istediğinize karar verin. Web sitenizde, sosyal medya platformlarında (Facebook Messenger, WhatsApp, Telegram vb.) veya mobil uygulamalarda kullanabilirsiniz.
  • Chatbotlar genellikle Python, JavaScript gibi programlama dilleri ve yapay zeka ve doğal dil işleme (NLP) kütüphaneleri kullanılarak oluşturulur. Bazı popüler chatbot geliştirme araçları arasında Microsoft Bot Framework, Dialogflow, IBM Watson ve Rasa bulunur.
  • Chatbotunuzun kullanıcılarla etkileşime geçeceği akışı planlayın. Hangi soruların sorulacağını, hangi yanıtların verileceğini ve olası senaryoları belirleyin. Bu adım, chatbotunuzun kullanıcı deneyimini geliştirmeye yardımcı olur.
  • Chatbotu eğitin ve doğrulayın. Bu adımda, chatbotunuzun anlaması gereken terimleri ve cümle yapılarını öğretmek için eğitim verilerini kullanın. Ardından, chatbotu farklı senaryolarla test ederek doğruluğunu kontrol edin.
  • Chatbotu seçtiğiniz platforma entegre edin ve dağıtın. Web sitesine entegre ediyorsanız, chatbot kodunu web sitesinin arayüzüne entegre edin. Sosyal medya platformlarında kullanmak istiyorsanız, ilgili API'ları kullanarak entegrasyon sağlayın.
  • Chatbotunuzu yayına aldıktan sonra kullanıcı geri bildirimlerini dikkate alarak sürekli olarak iyileştirme yapın. Chatbotunuzun doğruluğunu, kullanıcı deneyimini ve etkileşim kalitesini artırmak için geri bildirimlere önem verin.

Tüm bu adımları tamamladıktan sonra tüm yazılım programlarında olduğu gibi oluşturduğunuz sohbet robotunu test etmenizde fayda var. Böylece size göre eksik kalan bir yer fark ettiyseniz ya da revize etmek istediğiniz bir yer varsa üzerinden geçebilirsiniz.

Chatbot Türleri Nelerdir?

Chatbotlar, temel olarak iki kategoriye ayrıldığı için farklı Chatbot türleri vardır. Bunlar: Kural tabanlı Chatbotlar ve makine öğrenimine dayanan Chatbotlar. Kural tabanlı olan Chatbotlar, önceden tanımlanan kurallara dayanarak kullanıcıların girişlerini anlayan ve yanıt veren programlardır. Makine öğrenimi tabanlı Chatbotlar ise girdilerini anlamak ve bunlara yanıt verebilmek için algoritmaları kullanılır. İnsan dilinin kalıplarını öğrenmelerini sağladığı için büyük veri kümelerine odaklanır.

Chatbot kullanılarak daha kolay ve pratik bir kullanım elde etmek, müşteri memnuniyetlerini arttırmak ve geri dönüşümler sağlamak için oldukça etkilidir. Chatbot kullanımı hem kullanıcılar için hem de web site sahipleri için oldukça etkili ve önemlidir. Yaygın olan Chatbot türleri şu şekilde sıralanabilir:

  • Müşteri hizmetleri sohbet robotları, sipariş verme, siparişleri kontrol etme, sorun giderme gibi sık rastlanan konularda destek olmak için tasarlanmıştır.
  • Ses tabanlı chat odaları ise asistanlar ile sesli komutların kullanılmasını sağlar. Hatırlatıcılar, müzik çalma, arama yapma gibi komutların sesle entegre edilerek çalışmasını sağlar.
  • Hibrit sohbet odaları iki kategoride olan sohbet robotlarını birleştirirler. Girdilerin anlaşılarak yanıt vermesini sağlamak amacıyla oluşturulmuş odalardır.
  • Sohbet mesajlaşma Chatbotları, genelde sosyal medya platormlarında kullanılır. Buralara entegre edilen bu sohbet odaları bilgi edinmek, sık sorulan soruları cevaplamak ve randevu görevini ayarlamak için kullanılır.

Chatbot Kullanım Alanları

Chatbotların gündelik yaşamda veya hangi iş sektöründe kullanıldığı oldukça merak ediliyor. “Chatbot ne için kullanılır?” sorusuna verilecek ilk cevap ise elbette anında ve doğru bilgi ve destek alabilmek şeklinde oluyor. Chatbot kullanımlarında müşteriler; anında bilgi alabilir, sipariş alabilir, randevu oluşturabilir ve daha birçok konuda daha hızlı şekilde destek alabilir.

Pazarlama, sağlık, eğitim ve bankacılık sektörleri başta olmak üzere birçok sektörde Chatbot kullanılıyor. Kullanıcılar, Chatbotlara sıkça sorulan soruları sorarak cevap alabiliyor. Kısa sürede destek alındığı için başarılı şekilde çözüm süreci sağlanıyor. Özellikle müşteri hizmetlerine sahip olan firmaların yaygın olarak tercihleri arasında yer alıyor.

Chatbot Nasıl Kullanılır?

Yapay zekânın getirilerinden biri olan Chatbot nasıl kullanılır da merak edilen konuların başında geliyor. Chatbot kullanmak için aslında sadece butona tıklamak yeterli oluyor. Genelde web sitelerinin sağ alt köşelerinde bulunuyor olsa da bu elbette kurulum esnasında sayfanın farklı alanlarına yerleşimi de kullanılabiliyor.

Bazı sitelerde Chatbotlar yalnızca simge hâlinde görünürken, bazılarında direkt olarak sohbet ekranı açılarak devreye giriyor. Kullanıcı açılan Chatbot ekranına kendi sorusuna ya da yardım almak istediği konuya göre bir ya da birkaç kelime yazıyor. Örneğin bankacılık uygulamalarında “para transferi” yazıldığında konuyla ilgili açılan başlıklar arasında kullanıcıya yönlendirme yapılıyor. Böylece kullanıcılar çok daha kısa sürede para transferi işlemi hakkında desteği başarılı şekilde alabiliyor.

TiTi ile tanışın!

Türk Telekom'un yenilikçi dijital asistanı TiTi, yapay zekâ destekli yapısıyla müşteri hizmetlerinde devrim yaratıyor. Kesintisiz destek ve sürekli gelişim vaadiyle TiTi, kullanıcıların hızla çözüm bulmalarını sağlayarak dijital iletişimde çığır açıyor.

TiTi'ye erişim oldukça kolay! Türk Telekom'un ana sayfası turktelekom.com.tr üzerinden ve tüm bireysel hizmet sayfaları aracılığıyla TiTi'ye ulaşabilirsiniz. Bu kolay erişim, kullanıcıların ihtiyaç duydukları bilgilere hızlıca ulaşmalarını ve işlemlerini sorunsuz bir şekilde gerçekleştirmelerini sağlıyor.

TiTi, Türk Telekom'un bireysel segmentinde 150'den fazla konuda destek veriyor. Kullanıcılar, sadece yazarak bilgi alabilir veya çeşitli işlemleri yapabiliyor. Ayrıca, TiTi ile sohbet ederek hava durumu gibi günlük bilgileri de sorgulamak mümkün. TiTi'nin sunduğu bazı özel hizmetleri şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Faturanızı sorgulama ve ödeme işlemleri
  • Size özel tarife, ek paket ve kampanya tekliflerini görme
  • Taahhüt bitiş tarihinizi sorgulama
  • Kalan kullanım haklarınızı inceleme
  • Güncel fatura bilginizi öğrenme

TiTi hakkında detaylı bilgi için tıklayın.